5 álláskeresési tévhit, ami 2025-ben tönkreteszi az esélyeidet

2025.11.27

Az álláskeresési piac az elmúlt években olyan gyorsan változott meg, hogy sokan még mindig a régi szabályok szerint próbálnak boldogulni egy teljesen új terepen. Az utóbbi időben több tucat karrier diagnosztikai elemzést készítettem, és egyetlen közös mintát látok mindegyik mögött: az emberek nem a szakmai tudásuk miatt akadnak el, hanem azért, mert olyan módszerekben bíznak, amelyek 2018-ban még működtek, ma viszont kifejezetten hátráltatnak.

Az álláskeresés ma nem nehezebb, hanem más. A probléma az, hogy ezt kevesen mondják ki, és a legtöbben automatikusan visszanyúlnak ahhoz, amit "eddig így csináltam". A tévhitek pedig szépen lassan rombolják az önbizalmat, a fókuszt és az esélyeket. Ebben a cikkben öt olyan gondolatot bontok ki, amelyeket a legtöbben igaznak hisznek, mégis ezek akadályozzák meg, hogy sikeresen landoljanak egy jó állásban 2025-ben.

1. tévhit: "Ha minél több helyre beadom, biztosan beesik valami."

Ez volt az álláskeresés aranyszabálya tíz évvel ezelőtt. Ma viszont a leggyorsabb út a teljes frusztrációhoz. A mennyiségi pályázás nem növeli az esélyeidet, hanem gyengíti őket.

Ennek néhány nagyon egyszerű oka van:
• széthullik a fókuszod, nem tudsz célzott pályázati anyagot készíteni
• mindenhová ugyanazt az önéletrajzot küldöd
• egy idő után te sem látod át, mi hova ment
• a cégek szemében nem tűnsz elég relevánsnak
• a pályázati anyagod felületessé válik

A mai munkaerőpiac már nem tolerálja a "hátha bejön" típusú jelentkezéseket. A cégek szinte azonnal látják, ha egy CV nem konkrét pozícióra készült. A mennyiségi pályázás a gyorsaság látszatát kelti, de valójában az eredménytelenség melegágya. A minőség és a célzás többet ér ma, mint valaha.

2. tévhit: "Elég egy jó LinkedIn profil és majd megtalálnak."

A "passzív jelenlét" ideje lejárt. A LinkedInt rengetegen ugyanúgy használják, mint bármelyik állásportált: felmennek, nézegetik a hirdetéseket, pályáznak, aztán kilépnek. A profiljuk pedig szinte 1:1-ben az önéletrajzuk másolata - feladatfelsorolás, cégek, dátumok, semmi extra.

Ez 2025-ben kevés.

A LinkedIn ma már nem egy online CV, hanem:
• szakmai láthatóság
• reputáció
• hitelesség
• információszerzési csatorna
• kapcsolatépítés
• a rejtett munkaerőpiac egyik központi kapuja

Ha passzívan vagy jelen, valójában láthatatlan vagy. A cégek nem csak tapasztalatot keresnek, hanem láthatóságot. Azt akarják látni, hogy miben vagy erős, hogyan gondolkodsz, milyen értéket hoznál a csapatba. Ez ma már a szakmai identitás része. Aki ezt nem használja, automatikusan hátrányba kerül.

3. tévhit: "Ha jó vagyok a munkámban, úgyis észrevesznek."

Ez az egyik legveszélyesebb gondolat. A szakmai tudás nem látható magától. Senki nem fogja kitalálni, milyen eredményeid vannak, hogyan dolgozol, miben vagy kiemelkedő. A mai zajos piacon nem az a kérdés, hogy jó vagy-e, hanem hogy meg tudod-e mutatni.

A láthatóság és a pozicionálás nem arrogancia, hanem szükséglet. Nem nagyképűség megfogalmazni az értékajánlatodat, hanem szakmai önismeret és tudatosság. Aki nem vállalja fel, miben erős, az ma hátrébb kerül annál, aki igen — függetlenül attól, melyikük jobb valójában.

4. tévhit: "Egy önéletrajz elég, azt küldöm mindenhova."

Ez az egyik leggyakoribb minta a karrier diagnosztikai elemzésekben. A legtöbb embernek van egy darab CV-je, amit minden pozícióra, minden cégnek, minden piaci helyzetben ugyanúgy elküld. Ez 2025-ben garantáltan rossz stratégia.

Miért?

Mert a cégek nem ugyanazt keresik.
Mert a szerepek különböző fókuszokat kívánnak.
Mert a pályázati anyagnak tükröznie kell azt, hogy TE miért vagy releváns éppen ott.

A célzott önéletrajz nem azt jelenti, hogy átírsz három mondatot. Azt jelenti, hogy:
• tisztán megnevezed, milyen szerepre pályázol
• megmutatod az értékajánlatodat
• eredményekből dolgozol
• a nyitórész 5–7 másodperc alatt pozicionál

A "mindenhová jó lesz" típusú önéletrajz ma már senkinek nem jó. Mert nem mond semmit rólad.

5. tévhit: "Elég, ha a hirdetéseket nézem, az úgyis a munkaerőpiac 90%-a."

Ez ma már nagyon messze van a valóságtól. A hirdetési piac összezsugorodott: sok cég nem tesz ki álláshirdetést, inkább belső csatornákon, ajánlásokon, rejtett útvonalakon keresnek embert.

A rejtett munkaerőpiac nem protekció. Egy működési mód. És ha valaki csak a hirdetéseket nézi, akkor a piac felét meg sem látja.

Aki eredményes akar lenni, annak ma már három csatornát kell egyszerre működtetnie:
• hirdetések
• aktív LinkedIn jelenlét
• rejtett piac, célzott bemutatkozással, információszerzéssel, kapcsolatépítéssel

A siker nem ott dől el, hogy hol keresnek épp embert, hanem hogy te látható vagy-e ott, ahol a döntések megszületnek.

Összegzés

A legtöbben nem a képességeik miatt akadnak el. Nem azért, mert nem elég jók. Hanem azért, mert olyan módszerekben bíznak, amelyek már nem működnek. A piac gyorsan változik, és aki ezen a változáson nem tud lépést tartani, az könnyen elakad, még akkor is, ha valójában remek szakember.

Nincs ebben semmi szégyen. Amikor benne vagy a folyamatban, nagyon nehéz rálátni, hol csúszik el. Pont ezért van szükség külső nézőpontra és tűpontos diagnózisra.

Ha úgy érzed, hogy elakadtál…

Pontosan ezért hoztam létre az ingyenes írásos karrier diagnosztikai elemzést. Megmutatom benne, hol csúszik el a folyamatod, mi gyengíti a pozicionálásodat, és milyen lépések vezetnek vissza a lendületbe.

Ha szeretnéd, hogy ránézzek a stratégiádra, itt tudsz jelentkezni:

JELENTKEZEM